Styrketræningsprogram


Der er mange måder, du kan udvikle din krop på, så den bliver flottere at se på og mere muskuløs. Det kan blandt andet gøres ved selvstændig træning derhjemme eller i fitnesscenteret. Det er op til dig. Og lige netop et styrketræningsprogram, og synlige resultater, er noget jeg har flere års erfaring med.

Styrketræningsprogram – skræddersyet og med garanti for gode resultater

Jeg tilpasser træningsprogrammer, så det passer til den måde du kan lide at træne på, hvad end det er med vægter eller maskiner i fitnesscentret eller med kroppens vægt og øvelser derhjemme.

Ethvert styrketræningsprogram jeg laver, bliver skræddersyet og tilpasset individuelt.

Jeg kan lave det ud fra det udstyr, som du har derhjemme. Hvis du kun har en enkelt vægt, vil jeg kunne lave et personligt hjemmetræningsprogram til dig ud fra det. Har du derimod lidt flere ting end en enkelt vægt, laver jeg også nemt noget ud fra det. Eller hvis du foretrækker at komme ned i fitnesscentret og specifikke øvelser, jamen så kan jeg også tilpasse dit personlige træningsprogram du fra det.

Kort sagt: Jeg vil kunne lave individuelle styrketræningsprogrammer med fokus på og tilpasset dine præferencer og mål.

Der er mange måder at blive stærk på og der findes utallige af forskellige styrketræningsprogrammer. Det handler om at få et styrketræningsprogram som er skræddersyet til dine specifikke mål for træningen. Det er en god ide at man som minimum har lidt erfaring med styrketræning, så man undgår skade og at lave øvelserne forkert.

Dit styrketræningsprogram skal være nemt og mere overskueligt for dig

Når det kommer til at finde dit eget styrketræningsprogram, er det vigtigt, at du finder dine behov. Det er afgørende, at du afvejer med dig selv, hvad der skal trænes. Vil du have en stærkere ryg, ben, mave, arme, eller vil du være veltrænet over det hele? Før du træner, er det også vigtigt, du besvarer følgende spørgsmål:

· Hvad vil du opnå med træningen?

· Hvorfor træner du?

· Hvor hurtigt vil du have, at man skal kunne se resultater?

· Hvor mange gange om ugen vil du træne?

· Hvor meget træningserfaring har du?

· Hvis du har erfaring med at træne, hvor ofte trænede du så på daværende tidspunkt?

· Skal du bruge tid på at komme i form, inden du påbegynder dit fitness-styrketræningsprogram?

Når du har besvaret de spørgsmål, vil det være nemmere for os at skræddersy dit styrketræningsprogram. Det vil nemlig gavne dig meget at vide, hvad du skal gå efter i din personlige træning. En god styrketræning sikrer, at du inden for kort tid vil kunne se resultater. Du vil blive godt hjulpet på vej med den rette vejledning.

Jeg kan altså lave dit helt eget personlige styrketræningsprogram, som du vil kunne følge med lethed. Jeg sørger for, at du får et program, som er nemt at huske, og som stemmer overens med de behov, du har. Mit mål er, at du vil være ekstra motiveret efter at levere resultater med din krop. Du vil opleve, at denne personlige kontakt til din personlige træner vil skærpe din træningsindsats.

Styrketræning for kvinder – vigtige facts

Der er mange myter om det at træne hos kvinder. Jeg vil nu prøve at besvare nogle af de oftest stillede spørgsmål.

1. Bliver kvinder hurtigt store af at løfte vægte? 

Det er en myte, som ikke passer. Det er ikke sådan, at kvinder pludselig opnår større muskelmasse, end mænd gør. Kvinder og mænd opbygger muskler forskelligt. Det tager ikke overraskende tid at opbygge muskelmasse. Kvinder er dog fysiologisk set ikke skabt til at få lige så store muskler, som mænd er. Fitnessmodeller har ofte brugt årevis på at blive så velbyggede, som de er. Hos både mænd

og kvinder gælder, at du med 6 til 12 måneders træning kan se forskel på din krop. Med det forbehold, at du selvfølgelig også overholder en vis kostplan.

2. Får kvinder store lår af at squatte? 

Nej. Det er kun, hvis man spiser meget fedt, at det sætter sig ved lårene. Kvinder er dog fysiologisk disponeret sådan, så det fedt, der sidst fjerner sig fra deres krop, er fedtet ved lårene. Det gør, at det er sværest at få fedt væk fra lårene jævnført f.eks. fedt i armene.

3. Er holdtræning god styrketræning for kvinder? 

Det afhænger af den mængde intensitet, der lægges i holdtræningen. Jo mere intensitet, jo bedre. Det samme kan selvfølgelig også siges om styrketræningen. Oftest vil man kunne se de bedste resultater ved at træne styrketræning, men en god og intens omgang holdtræning skader på ingen måde. Tværtimod.

4. Hvad er bedst for kvinder – at træne med vægte eller maskiner? 

Der er selvfølgelig nogle ting, der er bedre ved, at man har vægte. Det er eksempelvis, at man får en bedre kropskoordinering. Frivægte bidrager også til, at du kan bevæge dig på den måde, du vil. Almindelige maskiner har det med at låse kroppen i faste bevægelser. Men når det så er sagt, så er det ikke, fordi der er den store forskel på udfaldet i forhold til, hvorvidt man træner med vægte eller maskiner.

5. Taber kvinder sig overhovedet af at følge et styrketræningsprogram? 

Både ja og nej. Ja, hvis kvinden er aktiv og holder sig til en god kostplan. Men nej, hvis man følger et styrketræningsprogram, men udover det er meget inaktiv og ikke spiser sundt overhovedet. De fleste, der følger et styrketræningsprogram, har disciplin nok til også at holde ordentligt styr på deres krop. Det er bedre for dig og for mig som instruktør.

Styrketræningsprogram derhjemme? Jeg hjælper dig med et godt træningsprogram du kan bruge hjemme

Jeg hjælper gerne med et personlige styrketræningsprogram, som du kan bruge derhjemme. For det er ikke alle, der har lyst til at være eller træne i et fitnesscenter.

Det er bevist, at mange mennesker føler sig usikre og dømt negativt af at være i et fitnesscenter. Så jeg kan sagtens forstå, hvis det ikke er alle, der har lyst til at tage ned og træne i et fitnesscenter. Af den grund tilbyder jeg selvfølgelig også muligheden for at vi sammen laver et godt styrketræningsprogram, som du kan bruge derhjemme.

Træning hjemmefra har selvfølgelig den fordel, at man selv kan vælge, hvornår man vil træne. Og for mange er det rart, at de ikke føler folk står og kigger på en. Det kan jeg sagtens forstår og derfor hjælper jeg gerne med dette, da det kan give fin mening at træne derhjemme. Samtidig vil jeg være der for at motivere dig og sørge for at du får trænet – så du skal ikke være bange for, at du komme til at vælge den nemme løsning og lande på sofaen, fordi du har valgt at hjemmetræneprogram. Jeg hjælper og støtter dig også i din træning – uanset hvor du måtte ønske at lave din træning.

Styrketræningsprogram for mænd: Med fokus på kosten

De fleste ved, at ens kost nærmest er lige så vigtig som ens træning. Der er mange mænd, der meget gerne vil følge deres styrketræningsprogram til punkt og prikke. Det er ikke særlig svært, hvis man vil det nok. Men det, der kan være sværest for mange, er, når man skal følge sin kostplan. Der er mange fællesarrangementer, hvor man ikke følger en kostplan. Det kan fx være, når man er til familiefødselsdag, og der er kage over det hele. Det er dog smartest, at man undlader at komme i kontakt med alt for mange kalorier. Så det er vigtigt at holde ved og holde sig

til planen. Jeg tilrette lægger gerne et styrketræningsprogram for dig som mand, hvor der en tilhørende god kostplan, der er tilrettelagt dine behov og mål.

For det er vigtigt, at både din træning og kost bliver planlagt og tilrettelagt ud fra dig som individ, din krop og dine mål.

Helt generelt er det dog vigtigt, at du indtager nok protein. For de fleste gælder det, at de ikke får nok protein i deres kost. Og proteiner er alfa og omega for at opbygge muskelmasse og dermed også vigtigt i et styrketræningsprogram.

Derfor kan det være fordelagtigt at supplere din kost med kosttilskud som fx proteinpulver. Proteinpulver er, sjovt nok, fyldt med proteiner. Proteiner er som sagt med til at sikre, at du får større muskler og dermed får maksimalt ud af dit styrketræningsprogram.

Har du den rette disciplin, vil dit styrketræningsprogram virkelig have sine åbenlyse fordele. Det vil det, fordi du kombinerer det med en god kostplan. De to går hånd i hånd i bestræbelserne efter at sikre, at din krop bliver større. Derfor gør jeg meget ud af, at din træning og kost komplimenterer hinanden, hvor vi har fokus på, at du får præcis den næring du har brug for, for at få det meste ud af din træning.

Styrketræningsprogram for kvinder – har du styr på din kost?

Det er egentligt lidt påfaldende, hvordan mænd og kvinder generelt har forskellige intentioner med træningen. For mænd handler det ofte om at få store arme og et markeret bryst, mens kvinder på den anden side vil have en velformet bagdel, fladere mave og tyndere og mere muskuløse ben. For kvinder handler det ofte i høj grad om, at de skal blive mere markerede og tonede og få nogle former, der er tiltrækkende og som kan gøre dem tilfreds med deres eget udseende. Uanset hvad grunden er, så er det helt op til dig og ingen skal fortælle dig om det er en åndssvag grund eller ej. Det vigtige er bare, at du sørger for, at du træner og spiser på en sådan måde, at du rent faktisk også kan opnå dine mål.

Det mange gør forkert er især, at de ikke spiser nok eller spiser det forkerte. Får du ikke de rette næringsstoffer og indtager du ikke nok og de rette kalorier samt protein mv., ja så er der stor chance for at du faktisk får ingen til minimale resultater – og det er demotiverende. Især kvinder kan have et forkert syn på træningen ift. kost, hvor mange tror, det handler om at spise mindre – men det dur ikke, hvis man er på et styrketræningsprogram og vil øge muskelmasse og blive mere markeret.

For kvinder gælder især fem hovedregler, der er vigtige at følge:

1. Sørg for at indtage nok proteiner om dagen

2. Det er vigtigt, du indtager kvalitetsprotein fra især kød, fisk, fjerkræ, æg og mejeriprodukter.

3. Det er vigtigt, at du fordeler dit proteinindtag, som dagen skrider frem. Sørg gerne for at alle måltider indeholder protein

4. Husk også frugt og grønt.

Det er selvfølgelig ret brede ”regler”, men noget som mange glemmer og derfor det er fint lige at få dem ridset op. Men igen er det vigtigt at nævne, at det er vigtigt du får lagt en kostplan og et træningsprogram, som passer til dig, din krop og dine mål.

Disse kan jeg hjælpe dig med. Kontakt mig i dag og lad os sammen få lagt det perfekte styrketræningsprogram for dig og få dig i den bedste udgave af dig selv.

Styrketræningsprogrammer

Et styrketræningsprogram er en plan for, hvordan du træner. Du kan finde mange forskellige styrketræningsplaner, men de har et fælles mål – at strukturere din træning, så du kan få mest muligt ud af din træning. Med et styrketræningsprogram får du trænet alle musklerne i kroppen. Et godt program er et som matcher dine mål, du har sat for din træning, da der er forskel på programmer – om du skal i gang med et vægttab eller om du har fokus på muskelforøgelse.

Træningsprogram styrketræning

Træningsprogram til styrketræning er godt, hvis du er kørt surt i din egen træning og mangler en ny inspiration. Det er vigtigt, når du skal vælge et træningsprogram at du har gjort dig nogle overvejelser om dine mål og hvor meget tid du vil sætte af til at træne. Det er uanset om du lige er startet eller om du har trænet i mange år. Det vil gøre at du får det helt rigtige program til dig og dine behov og ønsker.

Styrketræningsprogram kvinder

Styrketræningsprogrammer bliver ikke opdelt i mænd og kvinder, men mere ud fra de ønsker og mål for træningen og hvad der skal være fokus på i programmet. Der findes mange forskellige styrketræningsprogrammer, så det handler om at findes ens ønske og mål også arbejde sig ud fra det. Man kan sagtens mixe styrkedelen sammen med noget cardio, så man også får pulsen op og øget ens udholdenhed.

Styrketræning for begyndere

Er du nybegynder inden for styrketræning, er det en god ide at få styr på fem basisøvelser, så du undgår skader og får det optimale ud af antal sæt og gentagelser. Der findes mange grunde til at styrketræne. Nogle gør det for at holde kroppen i gang, mens andre gør det for at få større muskler eller gør det på konkurrenceniveau. Alle grunde er gode. Når du skal i gang med at styrketræne er det vigtigt at huske hele kroppen – både over- og underkrop. De fem basisøvelser som er en god start for dig er: Squat – her træner du dine forlår. Pres – her skubber du noget væk fra dig selv og træner overarme og brystkasse. Træk – du trækekr noget til dig og træner ryggen og skulderblade. Twist – her twister du overkroppen og træner coren. Hinch – her skyder du hoften tilbage og træner blader og baglår.

Træningsprogram styrke

Der findes utallige af forskellige træningsprogrammer og det kan være svært at finde rundt i. Derfor er det vigtigt at du finder ud af, hvorfor du gerne vil træne og hvilke ønsker og mål du har for din træning. Inden for styrketræning, kan man finde flere forskellige programmer som eks. deler det op, så du træner overkrop en dag og underkrop en anden dag. Det kaldes splitprogrammer. I splitprogrammer kan de fx dele sig i 2, 3 og 4 splitprogrammer og bliver mere og mere avanceret, da du her er mere specifik i, hvilken/hvilke muskelgrupper du vil ramme den pågældende styrkedag. Her skal man regne med at træne mellem 4-6 gange om ugen.

Styrketræningsprogram 3 gange om ugen

Et styrketræningsprogram til 3 gange om ugen vil nok være et fullbody program. Her træner du hele kroppen 3 gange om ugen. Her er der nemlig plads til dine hviledage, hvor du kan restituere og være klar til næste træning. Det er også en god ide at have 2 forskellige fullbody, så du har lidt at veksle imellem og kan ramme andre muskelgrupper. Der findes mange fullbody programmer på nettet og vil du have et der er skræddersyet til dig, kan du altid finde en personlig træner, som helt sikkert vil hjælpe sig, så du kan komme i gang med at træne.

Styrketræningsprogram uden redskaber

Du kan sagtens træne din krop, ved udelukkende at bruge din egen kropsvægt. Alt handler ikke om tunge løft og vægte. Der kan både indgå styrketræning og cardio i et program og det kan laves ude som inde. Der er en masse fordele ved at styrketræne uden redskaber – det er let at variere og kan gøres sværere, hvis der er et behov for det. Du kan bl.a. forbedre din kropsholdning og du bliver mere fleksibel og derudover får du også en bedre koordinationsevne. Eks. på øvelser vil være burpees, mountain climbers, push ups og squats. Der findes mange flere øvelser og det er blot en søgning væk.