Udstrækningsøvelser Arme


Har du nogensinde følt, at dine arme trænger til en god strækning? Måske har du oplevet stivhed eller ømhed i dine arme efter en intens træning eller en lang dag på kontoret. Det er her, udstrækningsøvelser for armene kommer ind i billedet. Disse øvelser kan hjælpe med at øge fleksibiliteten, reducere muskelspændinger og forbedre blodcirkulationen i armene.

 Her finder du en masse gode udstrækningsøvelser for arme og underarme:  Klik her og kom til playlisten med +40 udstrækningsøvelser for din krop.

Underarm stræk foranLink til video guide af udførsel her
Underarm stræk bagpåLink til video guide af udførsel her
Smidighed træning i håndled og underarmLink til video guide af udførsel her
Triceps strækLink til video guide af udførsel her
Biceps strækLink til video guide af udførsel her

Udstrækning af underarme

Din underarm har en forside og en bagside, og du strækker dem ud ved 2 forskellige måder. For at strække bagsiden af din underarm, skal du strække dine arme ud foran din krop, med håndfladerne opad, den ene hånd bruger du til at tage fat i den anden, og du så trykker den ind under håndfladen for at få et stræk på undersiden af din underarm.

For at strække forsiden af underarmen, skal du igen strække dine arme ud foran din krop, denne gang med håndfladerne nedad, så tager du den ene hånd og trykker hånden ned, til du mærker et stræk i forsiden af underarmen.

Begge øvelser kan du gentage flere gange af 20-30 sekunder.

Udstrækning af biceps

En måde du kan strække din biceps på er lidt ligesom at strække din bagside af underarm, den vil nemlig også kunne give et stræk på biceps. Det du skal være meget opmærksom på her, er at du ikke overstrækker din albue, og dermed kan risikere at få en skade. Det skal altid føles godt at strække og ikke smertefuldt.

Udstrækning af triceps

Ønsker du at strække din triceps ud, kan en god udstrækningsøvelse til dette være at du strækker din ene arm op over hovedet, og du så med den anden hånd trækker hånden ned bag hovedet, og så vil du mærke et stræk i din triceps. Sørg for at gentage det på begge sider, og gerne 20-30 sekunder af gangen.

Udstrækningsøvelser Arme

Udstrækning af skulder

Når det kommer til udstrækning af skulder, er der flere øvelser, du kan gøre for at løsne op og styrke musklerne i dette område. En god øvelse er den overkrydsede armstrækning, hvor du fører den ene arm hen over kroppen og bruger den anden arm til at trække den tættere ind mod dig. Hold strækket i ca. 30 sekunder og gentag på den anden side. En anden effektiv udstrækningsøvelse for skulderen. Her skal du tage fat om albuen på den ene arm med den modsatte hånd og forsigtigt trække armen over kroppen, så du mærker en strækning i bagsiden af skulderen.

Hold igen strækket i ca. 30 sekunder og skift derefter til den anden arm. Derudover kan du også prøve den hængende skulderudstrækning, hvor du står oprejst og lader dine arme hænge ned langs siden af kroppen. Derefter skal du langsomt rulle skuldrene bagud og mærke en behagelig strækning i skulderområdet. Hold strækket i 20-30 sekunder og gentag et par gange. Husk altid at lytte til din krop under udstrækningsøvelser og undgå at presse dig selv for hårdt. Disse øvelser kan hjælpe med at forbedre fleksibiliteten og reducere spændinger i skulderområdet, så prøv dem ofte for at opnå de bedste resultater.