Træningsøvelser


Det er sundt for krop og sjæl at træne og det kan sagtens gøres derhjemme på stuegulvet eller udendørs, hvis vejret er til det. Det kræver ikke mange timer eller masser af penge på redskaber. Du kan sagtens bruge din egen kropsvægt til rigtig mange træningsøvelser. En træning behøves ikke at bestå af mange øvelser. Et program kan sagtens indeholde 6 nemme træningsøvelser, som vil kunne få din puls op. Jeg har YouTube kanal med video guide til mange øvelser her

Træning øvelser

Det kan være svært at få trænet, når det skal foregå hjemme og man måske har en travl hverdag. Men din hjemmetræning behøves ikke at være indviklet eller svær at overkomme. Du behøves ikke masser af udstyr, du kan sagtens bruge din egen kropsvægt. Og du skal heller ikke træne flere timer – du kan sagtens træne 10-30 min, mere skal der ikke det. 

Fitness øvelser

Fitnessøvelser er der mange af og det kan være en jungle at finde rundt i. Det er vigtigt at komme rundt om hele kroppen. Du kan sagtens forbrænde fedt ved at styrketræne, det handler blot om intensiteten. Nogle fitness øvelser vil kunne være, squats, pull-ups, lunges, mavebøjninger, push-ups, planken. 

Træningsøvelser mave

Der findes mange forskellige øvelser til maven. Øvelserne kan du lave flere gange om ugen eller sammen med dit nuværende træningsprogram, hvis du har sådan et. Planken er en god øvelse, da du her spænder i dine mavemuskler og samtidig mærker et spænd i dine skuldre. Du kan altid spice den lidt op med side planken. Alle maveøvelser kan udføres af både mænd og kvinder og det kræver ingen redskaber til at udføre dem. 

Træningsøvelser med elastik

Det kræver ikke mange redskaber for at komme i form og få en stærkere krop. Med en elastik kan du træne hele kroppen på en effektiv måde. En elastik er en meget billig investering. Den er nem at have med på ferie eller have liggende hjemme. Elastikken skåner dig krop, hvis du fx døjer med en skade. Du kan søge efter rigtig mange forskellige træningsøvelser med en elastik på internettet. Du kan lave skrå rygstrækkere, rygstræk, squats med skulderpres, plankerotation og saksespark. Lav 12 gentagelser af øvelserne og det kan du gentage 3 gange. 

Øvelser med bold

At bruge en træningsbold til sin træning er mere og mere populært. Den bruges både til styrketræning og til genoptræning. Du kan få trænet hele kroppen med bare en bold. Øvelser til din overkrop kan være, forskellige former for push-ups (wall-pushups og swiss ball dips). Øvelse til underkroppen kunne være swiss ball squats, 1-leg squats, leg curls, reverse ball bridge. Det er rigtig gode øvelser til dine benmuskler. Med en bold kan du også træne din core. Det kan du gøre med Swiss ball crunch, Roll away, Back extensions og ball twists. 

Fysisk træning øvelse

Fysisk træning indgår der træning af forskellige muskelgrupper og kredsløbstræning. Der kan være forskellige måder at træne på. Nogle anvender cirkeltræning, som består af 8-10 øvelser, hvor man er i gang mellem 30-45 sekunder og derefter skifter til næste øvelse. Det kan man gentage, så mange gange man har lyst. Øvelserne kan bestå af burpees, høje knæløft, mountain climbers, superman, sprællemand, squats, mavebøjninger og push-ups. Man kan altid finde andre øvelser, hvis man har lyst til dette. 

Puls øvelser

Få pulsen op og sved på panden, uden at bruge nogle træningsredskaber derhjemme. Du vil kunne styrke din kondition og det vil helt sikkert give dig mere fysisk overskud i din hverdag. Eks. på pulsøvelser vil kunne være mountain climber – her træner du din mave og kondition. Jump squat – her er det ben, balder og kondition. Side to side – her er det kondition, inderlår og balder. Burpee – her er det hele kroppen der er i spil. Bike crunch – her er det de skrå mavemuskler og kondition. Der findes en masse andre pulsøvelser på internettet og det kræver kun en søgning, hvor du også kan finde billeder og videoer af de forskellige puls øvelser. 

Mave trænings øvelser

Med effektive maveøvelser, kan du træne dig mod den mave, du ønsker dig. Der findes en masse maveøvelser, som med sikkerhed kan give dig ømme mavemuskler. Maven består af flere dele. Du kan nemlig dele maven op i øvre- nedre og de skrå mavemuskler – herunder din core. Der findes mange øvelser, men her kommer der nogle eksempler på nogle maveøvelser, du vil kunne udføre hjemme på stuegulvet. Sit-ups – her skal du blot op at røre dine knæ eller dine tæer. Du vil kunne gøre den mere hård, ved at lave v-ups. For at ramme du skrå mavemuskler, kan du lave sideplanken, sidebøjninger og rotationer. Man kan altid tilføje vægt, så dine mavemuskler får mere arbejde, men det er ikke et must.  

Nemme træningsøvelser

Det kan være svært at få klemt et par træninger ind, i en måske travl hverdag. Med nogle nemme træningsøvelser, vil det blive meget lettere at kunne overkomme at få træningen gjort. En slyngtræner, er et fantastisk redskab til at træne kroppen. En lille træning er bedre end ingenting og det vil også give mere overskud. Her kommer der nogle overkommelige træningsøvelser du nemt kan lave hjemme på dit stuegulv. Squats og lunges – to gode øvelser til dine forlår, baglår og baller. Planken – en simpel øvelse som vil aktivere dine mavemuskler og den vil træne din core. Crunches – en populær maveøvelse, da den er meget simpel. Push-ups – en klassisk armbøjning som træner dit bryst og skulder.